Poz. 5

UCHWAŁA NR XI/68/99

RADY MIEJSKIEJ W RADKOWIE

z dnia 30 listopada 1999 r.

zmieniająca uchwałę Nr VII/36/90 Rady Miasta i Gminy w Radkowie z dnia 16 listopada 1990 r. w sprawie statutu Gminy Radków

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Radkowie, uchwala:

 

§ 1

W uchwale Nr VII/36/90 Rady Miasta i Gminy w Radkowie z dnia 16 listopada 1990 roku w sprawie statutu Gminy Radków wprowadzić następujące zmiany:

1. w § 4 dopisuje się ust. 4 o treści “Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej”

2. w § 5 ust. 1 pkt. 1 wyraz “lokalnych” zastępuje się wyrazem “gminnych”

3. w § 5 ust. 1 pkt. 3 po wyrazie “ciepłownictwa” dodaje się “oraz gaz”

4. w § 5 ust. 1 pkt. 7 wyraz “komunalnego” zastępuje się wyrazem “gminnego”

5. w § 5 ust. 1 pkt. 10 wyraz “komunalnej” zastępuje się wyrazem “gminnej”

6. w § 5 ust. 1 pkt. 11 wyraz “komunalnych” zastępuje się wyrazem “gminnych”

7. w § 5 ust. 1 pkt. 13 wyraz “komunalnych” zastępuje się wyrazem “gminnych”

8. w § 6 ust. 1 po wyrazach “wykaz spraw przekazanych” skreśla się wyrazy “przez Kierownika Urzędu Rejonowego w Kłodzku”

9. w § 6 skreśla się treść ust. 4

10. w § 9 ust. 3 skreśla się wyrazy “uchwałą Rady Miejskiej z dnia 26 września 1990 roku”

11. w § 11 wyraz “Burmistrz” zastępuje się wyrazami “Zarząd Miejski” oraz skreśla się wyrazy “na trzy lata” a wpisuje się wyrazy “w kadencji”

12. w § 12 ust. 2 skreśla się wyrazy “w wyjątkowych przypadkach nadzwyczajnych”

13. w § 12 po ust. 2 dodaje się ust. 3 o treści: “Rada może obradować na sesjach nadzwyczajnych i uroczystych”

14. dotychczasowy ust. 3 otrzymuje numer ust. 4 i jednocześnie skreśla się w nim wyrazy “delegata do Sejmiku Samorządowego”

15. w § 12 dopisuje się ust. 5 o treści: “Funkcji, o których mowa w ust. 4 nie można łączyć z funkcją członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej”

16. w § 13 ust. 1 skreśla się wyrazy “terytorialnym art. 13 i 18 (Dz. U. Nr 13, poz. 95 z późn. zm.)” a wpisuje się “gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami)”

17. w § 13 ust.2 pkt. 9 ppkt. “a” na początku zdania dopisuje się wyrazy “określenie zasad”

18. § 15 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

1. “Do zadań komisji stałych należy :

1) przygotowanie i opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady Miejskiej,

4) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę Miejską, Zarząd Miejski, inne komisje lub kluby radnych,

5) przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców gminy dotyczących działalności Rady i Zarządu.

2. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę.

19. w § 18 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie o treści: “Przewodniczącym komisji jest radny wybrany z grona członków komisji. Komisja wybiera spośród swego składu przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza komisji”.

20. § 19 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

“1. Komisja pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 1/4 członków komisji lub na wniosek przewodniczącego Rady.

2. O planowanych posiedzeniach komisji i proponowanym porządku obrad przewodniczący komisji informuje biuro Rady Miejskiej w terminie umożliwiającym pisemne zawiadomienie członków komisji oraz zaproszonych osób, najpóźniej na 2 dni przed terminem posiedzenia.

3. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia. Zwołują i przewodniczą im wspólnie przewodniczący zainteresowanych komisji , z zachowaniem ustalonej procedury.”

21. § 22 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

“Zmiany w składzie osobowym Rady regulowane są w przepisach ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw”.

22. § 23 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

“Na pierwszej sesji nowo wybranej Rady zwołanej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, Rada Miejska dokonuje wyboru przewodniczącego Rady, jego zastępcy oraz ustala termin wyboru Burmistrza”.

23. w § 24 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

“Rada wybiera Zarząd Miejski na zasadach określonych ustawą o samorządzie gminnym”.

24. w § 26 ust. 4 dodaje się nowe zdanie o treści:

“Powyższy termin nie dotyczy sesji uroczystych i nadzwyczajnych”.

25. w § 27 ust. 1 po wyrazach “sekretarza obrad” daje się przecinek i dopisuje się wyrazy “który jednocześnie nadzoruje prowadzenie protokołu”

26. w § 27 skreśla się treść ust. 3

27. w § 27 dotychczasowy ust. 4 otrzymuje numer ust. 3

28. w § 29 ust. 2 skreśla się wyrazy “wykonanie uchwał Rady” a wpisuje się wyrazy “prac Zarządu Miejskiego w okresie międzysesyjnym oraz wykonania uchwał Rady Miejskiej z poprzedniej sesji”

29. w § 31 ust. 2 po wyrazach “wiceprzewodniczącego Rady” skreśla się wyrazy “wyboru delegata na Sejmik Samorządowy”

30. w § 31 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie o treści : “Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad bezzwłocznie. O wynikach głosowania tajnego informuje przewodniczący komisji skrutacyjnej”

31. w § 37 pkt. 8 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”

32. § 43 ust. 2 Statutu otrzymuje nowe brzmienie:

“Rada Miejska ustala wynagrodzenie Burmistrza i Zastępcy Burmistrza określając kategorię zaszeregowania zasadniczego i wysokość wynagrodzenia zasadniczego, stawkę dodatku funkcyjnego i wysokość dodatku służbowego a przewodniczący Rady Miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami ustala kwotowo pozostałe poszczególne składniki wynagrodzenia a także wysokość dodatku za wysługę lat”

33. w § 48 w zdaniu drugim skreśla się wyrazy “prawa budżetowego” a wpisuje się “ustawy o finansowaniu gmin”

34. w § 48 w ostatnim zdaniu skreśla się wyrazy “terytorialnym – Dz. U. Nr 16 , poz. 95 z 1990 r. z późniejszymi zmianami” a wpisuje się “gminnym”

35. w § 49 ust. 5 skreśla się wyrazy “z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym (Dz. U. Nr 110 , poz. 473)” a wpisuje się “o referendum gminnym”

36. § 58 otrzymuje nowe brzmienie o treści :

“W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz inne ustawy”.

37. W zał. Nr 3 do Statutu Gminy “Wykaz jednostek organizacyjnych gminy” wprowadza się następujące zmiany :

1. w pkt. 1 skreśla się ppkt. “c”, “d”, “e”

2. w pkt. 2 dopisuje się ppkt. “g”, “h”, “i” odpowiednio o treści:

3. w pkt. 2 po ppkt. “i” dopisuje się ppkt. “j” i “k” odpowiednio o treści:

38. Załącznik Nr 4 do Statutu Gminy “Zasady i Tryb Działania Komisji Rewizyjnej” otrzymuje nowe brzmienie o treści stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

39. W załączniku Nr 5 do Statutu Gminy “Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Rady Miejskiej” wprowadza się następujące zmiany:

1. w § 1 ust. 1 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”

2. w § 2 ust. 1 w zdaniu pierwszym po wyrazach “liczby radnych” dopisuje się wyrazy “Zarządu Miejskiego”

3. w § 2 dopisuje się ust. 5 o treści:

“Rada Miejska może odbywać również sesje uroczyste zwołane przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.

O sesji zawiadamia się na 7 dni przed planowanym, terminem”.

4. w § 3 ust. 2 po wyrazach “O sesji” dopisuje się wyraz “zwyczajnej” oraz dopisuje się zdanie drugie o treści “Projekty uchwał winny być sprawdzone przez radcę prawnego Urzędu”

5. w § 3 ust. 4 cyfrę “7” zastępuje się cyfrą “14”

6. w § 4 dopisuje się następne zdanie o treści: “Na wniosek 5 radnych, klubów radnych i Zarządu Miejskiego Przewodniczący RM winien zaprosić wskazane osoby”

7. w § 9 ust. 4 w zdaniu drugim po wyrazach “sesje prowadzi” dopisuje się wyraz “radny”

8. w § 10 ust. 2 dopisuje się drugie zdanie o treści: “Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów nieznanych w chwili zatwierdzania porządku, na wniosek: Zarządu Miejskiego, klubu radnych lub stałej Komisji Rady”.

9. w § 12 ust. 1 po wyrazach “w uzasadnionych wypadkach” dopisuje się wyrazy “za zgodą rady”.

10. w § 12 ust. 2 w zdaniu drugim wyraz “Członkowi” zastępuje się wyrazem “Przewodniczącemu”

11. w § 12 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

“W ciągu całej sesji przewodniczący udziela głosu w sprawie zgłoszenia wniosków formalnych, których przedmiotem są sprawy:

1) sprawdzenia quorum,

2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień mówców,

4) zakończenia wystąpienia,

5) zakończenia dyskusji i podjęcie uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) przeliczenia głosów,

9) przestrzegania regulaminu obrad,

10) ograniczenia wystąpień do opinii komisji lub klubów,

11) nie odbierania głosu mówcy,

12) o sposobie głosowania”.

12. w § 14 po ust. 1 dodaje się ust. 2 o treści:

“W sprawach różnych, po wyczerpaniu listy mówców z rady, przewodniczący winien przed zamknięciem sesji zwrócić się do publiczności z zapytaniem czy ktoś chciałby zabrać głos i po zgłoszeniu udzielić głosu według kolejności zgłoszeń. Przewodniczący może przerwać wypowiedź po stwierdzeniu, że nie może to być przedmiotem publicznej dyskusji”.

Dotychczasowy ust. 2 i ust. 3 po uwzględnieniu w/w zmiany otrzymują odpowiednio nową numerację.

13. w § 16 ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

“Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do zatwierdzonego przez Radę protokołu z sesji, robienia notatek i odpisów”.

14. w § 18 na końcu zdania pierwszego dopisuje się wyrazy “i Klub Radnych”

15. w § 19 wprowadza się ust. 2 i ust. 3, które odpowiednio otrzymują treść:

ust. 2 “projekty uchwał Zarząd przedkłada na piśmie Przewodniczącemu Rady, celem umieszczenia w porządku obrad sesji”

ust. 3 “Do projektów uchwał wnoszonych jak w § 18 musi być dołączona opinia Zarządu Miejskiego”

Dotychczasowy ust. 2 otrzymuje nową numerację ust. 4.

16. § 21 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

ust. 1 “Rada Miejska podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady chyba, że ustawa stanowi inaczej.

W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego obrad. Rada Miejska na wniosek radnego może uchwalić przeprowadzenie głosowania tajnego”

ust. 2 “Przed głosowaniem nad uchwałą wszystkie komisje Rady odczytują swoje opinie do projektu uchwały. Po ich odczytaniu prawo takie posiadają też radni i kluby radnych”

ust. 3 “Poprawki i uzupełnienia radnych, komisji rady, klubów radnych winny być złożone na piśmie w Biurze Rady minimum na dzień przed terminem sesji, w celu wypracowania stanowiska przez Zarząd Miejski”

ust. 4 “Niedokonanie powyższego powoduje, że mogą one być nie rozpatrywane i dyskutowane na sesji Rady Miejskiej”.

17. w § 22 ust. 1 na końcu zdania dopisuje się wyrazy “niż głosów przeciwnych” oraz dodaje się drugie zdanie o treści “Głosów “wstrzymujących się” i “nieważnych” nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” i “przeciw”

18. w § 23 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

“W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami zaopatrzonymi w pieczątkę Rady Miejskiej w Radkowie. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano w sposób każdorazowo określony przez Radę Miejską”,

19. w § 23 ust. 3 na końcu zdania daje się przecinek i dopisuje wyrazy “składająca się z minimum z trzech osób”

20. w § 24 ust. 1 po wyrazach “jego zastępcę” skreśla się wyrazy “i delegata do Sejmiku Samorządowego”

21. § 26 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

ust. 1 “Rada powołuje następujące stałe komisje:

a) Komisję Rewizyjną działającą w zakresie spraw:

b) Komisję Budżetu, Planowania i Mienia Komunalnego działającą w zakresie spraw:

c) Komisję Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska działającą w zakresie spraw:

d) Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki działającą w zakresie spraw:

e) Komisję Gospodarki Komunalnej, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej działającą w zakresie spraw:

f) Komisję Rolnictwa działającą w zakresie spraw:

g) Komisję Do Spraw Rodziny działająca w zakresie:

ust. 2 Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

ust. 3 Rada Miejska podejmuje uchwały określające składy liczbowe i osobowe każdej komisji. Członków komisji spoza Rady wybiera Rada Miejska spośród kandydatów, którzy w terminie wyznaczonym przez Radę, zgłosili pisemny akces pracy w komisji. Na uzgodniony z komisją wniosek Rada dokonuje w miarę potrzeb zmian w składach osobowych i liczbowych komisji.

ust. 4 Rada może na wniosek organów posiadających inicjatywę uchwałodawczą powołać komisje niestałe lub zespoły kontrolne, określając każdorazowo ich skład i sposób działania.

22. w § 27 ust. 3 po wyrazie “wyboru” dopisuje się wyrazy “Wiceburmistrza i pozostałych”

23. w § 32 ust. 1 skreśla się wyrazy “2 razy” a wpisuje się “1 raz”

24. w § 33 ust. 1 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”

25. w § 33 ust. 2 w zdaniu trzecim po wyrazie “Rada” dopisuje się wyrazy “w formie uchwały”

26. w § 41 ust. 1 po wyrazach “działają w oparciu o” dopisuje się wyraz “ramowe”

27. w § 46 dopisuje się ust. 3, 4 i 5 odpowiednio o treści:

ust. 3 “O powstaniu klubu radnych powiadamia się Przewodniczącego Rady Miejskiej wraz z listą członków klubu oraz propozycją programu działania”

ust. 4 “Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem , który nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy”

ust. 5 “Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków”.

40. W załączniku Nr 7 do Statutu Gminy “Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Zarządu Miejskiego wprowadza się następujące zmiany:

a) w § 2 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym” i po wyrazach “prawnych wydanych” skreśla się wyrazy “w wykonaniu i na podstawie ustaw” a wpisuje się wyrazy “na podstawie ustaw i innych uchwał Rady Miejskiej”

b) w § 13 ust. 1 po wyrazie “Burmistrz” dopisuje się wyrazy “lub upoważniony członek Zarządu” a w § 13 ust. 2 dopisuje się zdanie drugie o treści: “Zarząd Miejski może upoważnić Burmistrza do przygotowania odpowiedniego sprawozdania na podstawie protokołów Zarządu Miejskiego”.

c) w § 14 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”

d) w § 15 ust. 2 skreśla się wyrazy “lub w protokole posiedzenia”

e) § 16 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie o treści :

“Członkom Zarządu przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych przez Radę Miejską”

f) w § 17 ust. 4 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”.

 

 

 

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Radkowie.

§ 3

Zobowiązuje się Zarząd Miejski do wydania tekstu jednolitego Statutu Gminy w terminie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, za wyjątkiem § 1 ust. 37 pkt. 1 i 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

§ 5

Uchwała podlega ogłoszeniu w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

STANISŁAW BOŻEK

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do uchwały Nr XI/68/99 Rady Miejskiej w Radkowie z dnia 30 listopada 1999 r.

ZASADY I TRYB PRACY

KOMISJI REWIZYJNEJ

 

§ 1

Komisja Rewizyjna w dalszej części zwana Komisją ma charakter stały.

§ 2

1. Komisja jest organem Rady Miejskiej realizującym na bieżąco jej funkcję kontrolną.

2. Zadaniem Komisji jest kontrola działalności Zarządu Miejskiego zwanego dalej Zarządem i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

3. Celem działań kontrolnych jest dostarczanie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności organów, o których mowa w ust. 2, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

4. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady, materiały z kontroli działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy dokonanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznej.

5. Komisja jest uprawniona do korzystania z opinii rzeczoznawców spoza składu Rady, po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej w Radkowie.

§ 3

1. Komisja przeprowadza następujące kontrole:

a) ogólne – które obejmują całość działalności kontrolowanego podmiotu,

b) problemowe – które ograniczają się do wybranego zagadnienia,

c) sprawdzające które ustalają uwzględnienie wyników poprzedniej kontroli.

2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli, którego projekt przedstawia Radzie Miejskiej do zatwierdzenia w terminie do 15 grudnia roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.

§ 4

Inne kontrole zlecane są przez Radę Miejską na wniosek Komisji, innych Komisji Rady Miejskiej, grupy minimum pięciu radnych oraz klubu radnych. Wniosek ten winien zawierać zakres kontroli.

§ 5

Przedmiotem kontroli są zadania własne określone w Statucie Gminy Radków oraz innych przepisach zobowiązujących Zarząd do ich wykonania.

Dotyczą one między innymi:

Kontrolę realizacji zadań przeprowadza się pod względem:

§ 6

1. Pracami Komisji kieruje jej przewodniczący a w razie jego nieobecności jego zastępca.

2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z minimum 3 członków Komisji oraz przygotowuje upoważnienie, o którym mowa w ust. 3.

3. Do przeprowadzenia kontroli upoważnia imienne upoważnienie dla osoby kierującej zespołem kontrolnym, wystawione przez przewodniczącego Rady.

Upoważnienie to winno zawierać:

4. Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w danej jednostce kontrolowanej. W innych uzasadnionych wypadkach czas trwania podlega uzgodnieniu przez komisję kontrolującą z kierownikiem jednostki kontrolowanej.

§ 7

1. Przed rozpoczęciem kontroli Komisja kontrolująca w okresie minimum 3 dni zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli , dołączając kserokopię upoważnienia, o którym mowa w § 6 ust. 3.

O powyższym powiadamia się też Zarząd Miejski.

2. Kontrola musi być rzetelna i obiektywna ustalając stan faktyczny. W razie stwierdzenia nieprawidłowości i uchybień winna wskazywać ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne za ten stan. W przypadku stwierdzenia osiągnięć i przykładów godnych upowszechniania winna wskazywać osoby, które się do tego w znaczny sposób przyczyniły.

§ 8

1. Komisja kontrolująca dokonuje ustaleń na podstawie dowodów, do których zalicza się w szczególności: dokumenty i dowody rzeczowe, dane ewidencji i sprawozdawczości, zeznania świadków, opinie biegłych, pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.

2. Pracownicy kontrolowanej jednostki obowiązani są udzielać wyczerpujących ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących kontroli.

§ 9

1. Ustalenia kontroli opisuje się w protokole, który winien być sporządzony w ciągu 14 dni od zakończenia kontroli i przedłożony do Przewodniczącego Rady Miejskiej i do jednostki kontrolowanej.

2. Protokół winien zawierać:

a) zastrzeżenie, że służy do użytku służbowego,

b) nazwę jednostki kontrolowanej, adres, imię i nazwisko kierownika jednostki,

c) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

d) skład komisji kontrolującej oraz datę i numer upoważnienia do przeprowadzenia kontroli ,

e) przedmiot kontroli,

f) stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki, wskazanie osób odpowiedzialnych,

g) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu.

§ 10

1. Protokół z kontroli podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji kontrolującej oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. Protokół z kontroli winien być przedłożony Radzie Miejskiej, która na najbliższej sesji nada dalszy bieg sprawie.

§ 11

1. Komisja przed zgłoszeniem wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Miejskiemu wnikliwie bada wykonanie budżetu gminy. W tym celu Komisja w okresie nie krótszym niż 2 miesiące przed sesją poświęcona przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu dokonuje, objętej planami pracy, kontroli Zarządu Miejskiego w zakresie gospodarki finansowej gminy.

2. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wnioski te winny być także przesłane Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

3. Przewodniczący Komisji przedkłada wnioski, o których mowa w ust. 2 przewodniczącemu rady w ciągu 7 dni od zakończenia prac nad w/w tematem, jednak nie później niż do 31 marca roku następnego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.

§ 12

1. Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonania pracy na podstawie umowy – zlecenia albo zamiar udzielenia radnemu zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych.

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie w sprawie, o której mowa w ust. 1 przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o wydanie opinii.

§ 13

1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Burmistrza oraz wniosek o odwołanie Burmistrza.

2. Opinię w powyższej sprawie przekazuje się jak w § 12 ust. 2.

§ 14

Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady Miejskiej.