Poz. 302

UCHWAŁA NR XXI/27/2000

RADY GMINY DŁUGOŁĘKA

z dnia 16 lutego 2000 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Długołęka

Na podstawie art. 3 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1

Uchwala się jednolity tekst Statutu Gminy Długołęka w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Nr III/5/98 z dnia 18 listopada 1998 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Długołęka i uchwalenia tekstu jednolitego, uchwała Nr XI/108/99 z dnia 26 maja 1999 r., uchwała Nr XVII/166/99 z dnia 1 grudnia 1999 r.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

TADEUSZ POLAK

Załącznik do uchwały Nr XXI/27/2000 Rady Gminy Długołęka z dnia 16 lutego 2000 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Długołęka

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Długołęka jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie Gminy.

2. Siedzibą wspólnoty samorządowej jest Gmina Długołęka.

3. Granice Gminy Długołęka oznaczone są na mapie poglądowej stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 2

1. Gmina Długołęka jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną i działa przez swoje organy.

2. Samodzielność Gminy Długołęka podlega ochronie sądowej.

§ 3

1. Herb Gminy Długołęka określa odrębna uchwała.

2. Herb podlega ochronie jako dobra osobiste Gminy Długołęka i jest znakiem prawnie chronionym.

3. Herb Gminy Długołęka może być używany przez osoby fizyczne oraz inne podmioty na warunkach i według zasad ustalonych przez Radę Gminy odrębną uchwałą.

§ 4

Ilekroć w statucie jest mowa o:

1) Gminie - należy przez to rozumieć - wspólnotę samorządową terytorium Gminy Długołęka,

2) Radzie - należy przez to rozumieć - Radę Gminy Długołęka,

3) Zarządzie - należy prze to rozumieć - Zarząd Gminy Długołęka,

4) Przewodniczącym Rady - należy przez to rozumieć - Przewodniczącego Rady Gminy Długołęka,

5) Wiceprzewodniczącym Rady - należy przez to rozumieć - Wiceprzewodniczących Rady Gminy Długołęka,

6) Komisjach - należy przez to rozumieć - Komisje Rady Gminy Długołęka,

7) Klubach - należy przez to rozumieć - Kluby Radnych Rady Gminy Długołęka,

8) Radnych - należy przez to rozumieć - Radnych Rady Gminy Długołęka,

9) Radzie Osiedla - należy przez to rozumieć - Radę Osiedla lub zebranie wiejskie w Gminie Długołęka,

10) Radzie Sołeckiej - należy przez to rozumieć - Radę Sołecką Gminy Długołęka,

11) Radnym Osiedla i Rady Sołeckiej - należy przez to rozumieć - odpowiednio członka Rady Osiedla lub Rady Sołeckiej,

12) Wójcie Gminy - należy przez to rozumieć - Wójta Gminy Długołęka,

13) Członkach Zarządu - należy przez to rozumieć - Członka Zarządu Gminy Długołęka,

14) Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Urzędu Gminy Długołęka,

15) Skarbniku - należy przez to rozumieć - Skarbnika Gminy Długołęka (Głównego Księgowego budżetu Gminy),

16) Statucie - należy przez to rozumieć - Statut Gminy Długołęka,

17) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Długołęka,

18) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania gminy

§ 5

1. Zakres działania Gminy obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone na rzecz innych podmiotów.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1 Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

§ 6

Do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy:

1) utrzymania ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) utrzymania gminnych dróg, ulic, placów, mostów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, oczyszczania i usuwania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowaw-czych,

9) kultury, w tym bibliotek i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

13) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,

14) zieleni komunalnej i zadrzewień,

15) cmentarzy komunalnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i informacji prawnej.

§ 7

Gmina w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców realizuje zadania własne, zadania zlecone wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przejęte od administracji rządowej i samorządu powiatowego w drodze porozumienia lub umowy.

§ 8

1. W celu wykonywania zadań, o których mowa w § 5-7 Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

2. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik Nr 2 do statutu.

§ 9

1. Jednostki organizacyjne stanowią część majątku Gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy działają na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

3. Do podjęcia czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa o którym mowa w ust. 2 konieczna jest zgoda Zarządu.

4. Rada uchwala statuty gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 10

1. Realizacja zadań publicznych przekraczających możliwości Gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.

2. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, Rada może podjąć uchwałę o przystąpieniu do związku komunalnego.

3. Gmina może zawierać porozumienia komunalne z innymi wspólnotami samorządowymi w celu powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.

§ 11

1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,

2) działalność innych osób fizycznych i innych podmiotów zarówno krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień w trybie określonym odrębnymi przepisami.

2. Zarząd prowadzi odrębne rejestry umów i porozumień o których mowa w ust. 1 pkt 2.

3. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie ustalonym odrębną ustawą.

4. Gmina może tworzyć stowarzyszenia.

R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze gminy

§ 12

1. W Gminie działają jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.

2. Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały Rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:

1) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do 10 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub do organu Gminy,

2) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

3) po uzgodnieniu, o którym mowa powyżej, Zarząd przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,

4) przebieg granic jednostki pomocniczej powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 13

Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej, powinna określać: jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę i sposób opublikowania uchwały oraz datę jej wejścia w życie.

§ 14

Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące ich tworzenia.

§ 15

Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 16

1. Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala jej statut.

2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację i zakres działania, a w szczególności:

1) organy i zakres ich kompetencji,

2) zadania jednostki pomocniczej,

3) zasady przekazywania środków budżetowych,

4) zasady przekazywania jej mienia komunalnego,

5) sposób zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła,

6) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania,

7) zasady oraz tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej lub rady zarządu osiedla,

8) zasady kontroli jednostek pomocniczych przez organy Gminy.

§ 17

1. Statut jednostki pomocniczej może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu: kolonii, przysiółka, osady.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 statut określa zasady zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła przez jednostkę niższego rzędu, a także zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez tę jednostkę w ramach przysługującego jej mienia.

3. Do powołania jednostki niższego rzędu stosuje się postępowanie określone w § 14 z tym, że z inicjatywą w tej sprawie może także występować właściwy sołtys lub przewodniczący Rady Osiedla po uzyskaniu opinii Rady Sołeckiej lub Rady Osiedla.

§ 18

1. Jednostka pomocnicza może korzystać ze środków budżetowych Gminy.

2. Każdorazowo uchwała budżetowa Rady określa sposób realizacji uprawnienia określonego w ust. 1.

§ 19

Kontrolę gospodarki finansowej jednostki pomocniczej sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty, przedkładając w tym zakresie informację Zarządowi.

§ 20

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach Rady bez prawa głosowania, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach Rady i pracach Komisji,

2) zgłaszać wnioski i postulaty mieszkańców,

3) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych.

§ 21

1. Organem uchwałodawczym w osiedlu jest rada.

2. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do rady osiedla określa Rada Gminy odrębną uchwałą.

3. Organem wykonawczym w osiedlu jest zarząd. Na czele zarządu stoi Przewodniczący.

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna i tryb pracy

organów gminy

§ 22

1. Władza w Gminie należy do mieszkańców, którzy podejmują rozstrzygnięcia bezpośrednio lub za pośrednictwem organów Gminy.

2. Rozstrzygnięcia bezpośrednie podejmowane są przez mieszkańców w głosowaniu powszechnym - poprzez wybory radnych oraz referendum, które może zostać zwołane w każdej ważnej dla Gminy sprawie.

§ 23

Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia wyborów oraz referendum określają odrębne ustawy.

§ 24

1. Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada.

§ 25

1. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.

2. Rada składa się z 24 radnych.

§ 26

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy określone ustawą o samorządzie gminnym, o ile inne ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie statutu Gminy, statutów sołectw i osiedli,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) na wniosek Wójta powoływanie i odwoływanie Sekretarza oraz Skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania sołectw, osiedli, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację ich zadań,

8) rozpatrywanie spraw spornych pomiędzy sołectwami i radami osiedli,

9) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w ustawach,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, a dotyczących w szczególności:

a) określenie zasad gospodarowania nieruchomościami w tym nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż trzy lata,

b) emitowania obligacji,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym

e) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

f) określenie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów lub akcji przez Zarząd,

g) tworzenie, reorganizacja i likwidacja gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

h) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym, w granicach określonych odrębnymi przepisami,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji samorządu województwa i powiatu,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw: ulic, placów, parków i innych obiektów oraz wznoszenia pomników,

14) stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 27

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby nie rzadziej niż raz na kwartał (sesje zwyczajne).

2. Przewodniczący Rady jest zobowiązany zwołać sesję na wniosek Zarządu, grupy Radnych stanowiącej co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku (sesje nadzwyczajne).

3. Sesje Rady są jawne.

4. Rada może postanowić o wyłączeniu jawności obrad. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-2/5/00 z dnia 21 marca 2000 r.).

§ 28

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Zarządowi, Wójtowi, Komisjom, Klubom oraz grupie Radnych liczącej co najmniej 5 osób.

§ 29

Zasady działania, tryb przygotowania sesji oraz jej prowadzenie określa szczegółowo Regulamin Rady stanowiący załącznik nr 3 do statutu.

§ 30

Rada powołuje Komisję Rewizyjną, przy pomocy której kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie:

1) gospodarki finansowo-ekonomicznej,

2) gospodarowania mieniem komunalnym,

3) przestrzegania i realizacji uchwał Rady,

4) realizacji bieżących zadań Gminy.

§ 31

1. Komisja Rewizyjna działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz niniejszego statutu.

2. Komisja Rewizyjna wykonuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

3. Wykonywanie zadań zleconych przez Radę nie narusza uprawnień kontrolnych innych Komisji.

4. Komisja Rewizyjna podlega wyłącznie Radzie i działa w jej imieniu.

§ 32

1. Komisja Rewizyjna pracuje według planu pracy, który przedstawia Radzie do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego, jednak nie później niż do końca miesiąca stycznia.

2. Rada może zlecić Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym nie objętym planem pracy.

3. Rada zlecając Komisji przeprowadzenie kontroli określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 33

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie Radni.

2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Radny będący:

1) Przewodniczącym i Wiceprzewodniczącym Rady,

2) członkiem Zarządu,

3) małżonkiem, krewnym lub powinowatym członka Zarządu, Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących Rady. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-2/5/00 z dnia 21 marca 2000 r.).

§ 34

1. Pracą Komisji Rewizyjnej kieruje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, którego Rada wybiera w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej w szczególności:

1) organizuje jej pracę,

2) w miarę potrzeby nie rzadziej niż raz na kwartał, zwołuje posiedzenia Komisji Rewizyjnej oraz przewodniczy jej obradom,

3) przedkłada Radzie sprawozdania z jej działalności.

3. Sprawozdanie o którym mowa w ust. 2 pkt 3 powinno zawierać w szczególności:

1) przedmiot, miejsce i rodzaj przeprowadzonej kontroli,

2) wykaz stwierdzonych nieprawidłowości ujawnionych w trakcie kontroli,

3) wykaz i przedmiot uchwał podjętych przez Komisję,

4) ocenę wykonania budżetu za rok ubiegły.

§ 35

1. Komisja Rewizyjna wyraża swoje stanowiska, opinie, wnioski w formie uchwał.

2. Komisja Rewizyjna współpracuje z innymi Komisjami.

§ 36

Podstawową formą działalności Komisji Rewizyjnej są kontrole, przeprowadzane w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności (badanie kontrolowanej działalności z przepisami prawa i uchwałami Rady),

2) gospodarności,

3) rzetelności.

§ 37

1. W celu przeprowadzenia kontroli Komisja Rewizyjna wyłania ze swojego składu zespół kontrolny składający się co najmniej z 3 jej członków.

2. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli udzielonego przez Przewodniczącego Komisji.

§ 38

1. Na podstawie przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna występuje do Zarządu z wnioskami pokontrolnymi w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości.

2. Wraz z wystąpieniem, o którym mowa w ust. 1 Komisja Rewizyjna wyznacza termin w jakim Zarząd jest obowiązany zawiadomić o sposobie wykonania wniosków.

§ 39

Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie raz na kwartał sprawozdania ze swojej działalności.

§ 40

Skład Komisji Rewizyjnej określa odrębna uchwała.

§ 41

Szczegółowy regulamin działania Komisji Rewizyjnej określa Rada odrębną uchwałą. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-2/5/00 z dnia 21 marca 2000 r.).

§ 42

1. Komisje są wewnętrznymi kolegialnymi organami Rady.

2. Rada może tworzyć stałe Komisje, określając ich rodzaje, zakresy działania oraz składy osobowe odrębną uchwałą.

3. W skład Komisji o których mowa w ust. 2 mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej 1/2 składu Komisji.

4. Rada może powołać doraźne Komisje do rozpatrzenia jednorazowych spraw istotnych dla Gminy.

§ 43

1. Do zadań stałych Komisji należy:

1) opiniowanie projektów uchwał Rady oraz sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał w zakresie kompetencji Komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji.

§ 44

W celu realizacji programów wyborczych i przygotowania wniosków oraz projektów uchwał, Radni według własnego wyboru mogą tworzyć Kluby.

§ 45

1. Klub tworzy co najmniej 8 Radnych.

2. Radny może należeć tylko do jednego Klubu.

§ 46

1. Przewodniczący Klubu przedkładają do wiadomości Przewodniczącego Rady składy osobowe Klubów oraz regulaminy wewnętrzne.

2. Regulamin wewnętrzny Klubu wiąże jego członków. Treść tych regulaminów ma być zgodna z obowiązującym porządkiem prawnym oraz powinna sprzyjać realizacji praw i obowiązków Radnego.

§ 47

1. Utrzymywanie stałej łączności z mieszkańcami oraz przyjmowanie od nich do rozpatrzenia przez właściwe organy Gminy postulatów i wniosków jest podstawowym obowiązkiem Radnego.

2. Radny obowiązany jest brać czynny udział w posiedzeniach Rady i pracach jej organów, do których został wybrany lub desygnowany.

3. Radni informują i promują wśród mieszkańców działania organów Gminy oraz współpracują z sołectwami i osiedlami.

§ 48

W wykonywaniu swoich obowiązków Radny ma prawo:

1) wyrażać swoje stanowisko oraz domagać się wniesienia pod obrady spraw wynikających z postulatów i wniosków mieszkańców,

2) wybierać i być wybieranym do organów Rady,

3) podejmować działania i składać wnioski do organów Gminy.

§ 49

Za udział w pracach organów Gminy, Radnym, członkom Komisji spoza Rady oraz członkom Zarządu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej ustalone w odrębnej uchwale.

§ 50

Obsługę Rady, Komisji i Radnych zapewnia Urząd.

§ 51

1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd składający się z 5 członków.

2. Zarząd Gminy stanowią:

1) Wójt jako Przewodniczący Zarządu,

2) dwóch Zastępców,

3) dwóch członków Zarządu.

3. Etatowymi członkami Zarządu są : Wójt i jeden Zastępca.

4. W skład Zarządu mogą wybrane być osoby spoza Rady.

5. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

§ 52

1. Tryb i sposób powołania oraz odwołania Zarządu lub poszczególnych jego członków określa ustawa o samorządzie gminnym.

2. Szczegółowe określenie zadań , zasad i trybu pracy Zarządu zawiera Regulamin Zarządu stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 53

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady oraz zadania Gminy przy pomocy Urzędu.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

§ 54

1. Wójt Gminy jako przewodniczący Zarządu organizuje jego pracę, kieruje bieżącymi sprawami Gminy i reprezentuje Gminę na zewnątrz.

2. Wójt Gminy wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.

3. Do zadań i kompetencji Wójta należy w szczególności:

1) kierowanie Urzędem w rozumieniu kodeksu pracy,

2) przygotowanie sprawozdań z działalności Zarządu,

3) ogłaszanie budżetu Gminy oraz nadzór nad jego realizacją,

4) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,

5) wydawanie decyzji administracyjnych,

6) wydawanie zarządzeń dotyczących działalności Urzędu.

§ 55

Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone przez Wójta w drodze zarządzenia.

§ 56

Sekretarz prowadzi sprawy Gminy powierzone przez Wójta w drodze zarządzenia w zakresie ustalonym przez Zarząd oraz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu.

§ 57

Skarbnik Gminy wykonuje funkcję głównego księgowego budżetu oraz zadania powierzone przez Wójta w drodze zarządzenia.

§ 58

Pracownicy Urzędu są pracownikami samorządowymi, których status określa ustawa o pracownikach samorządowych.

§ 59

1. Stosunek pracy z Wójtem i jego Zastępcą nawiązuje się na podstawie uchwały Rady o wyborze.

2. Stosunek pracy z Sekretarzem Gminy, Skarbnikiem Gminy oraz Kierownikiem USC nawiązuje się na podstawie uchwały o powołaniu.

3. Stosunek pracy z pozostałymi pracownikami samorządowymi zawiązuje się na podstawie umowy o pracę.

§ 60

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonują:

1) wobec Wójta Gminy - Przewodniczący Rady,

2) wobec pozostałych pracowników samorządowych - Przewodniczący Zarządu.

§ 61

Wójt Gminy ustala warunki pracy dla kierowników jednostek organizacyjnych Gminy na podstawie uchwały Zarządu.

R o z d z i a ł V

Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

§ 62

1. Mienie komunalne jest własnością Gminy.

2. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.

3. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy lub inne powołane przez nie podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów komunalnych.

4. Mieniem komunalnym pozostawionym w zarządzie jednostkom organizacyjnym Gminy nie posiadającym osobowości prawnej dysponują kierownicy jednostek na zasadach określonych w odrębnej ustawie oraz udzielonego przez Zarząd pełnomocnictwa.

§ 63

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu Gminy.

2. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

§ 64

Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.

§ 65

Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych, które Zarząd jest zobowiązany przedstawić Radzie wraz z projektem budżetu, określa Rada odrębną uchwałą.

§ 66

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności konieczna jest kontrasygnata Skarbnika lub upoważnionego przez niego pracownika.

§ 67

Przed Sądami powszechnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz innymi organami, Gminę zastępują pracownicy Urzędu lub inne osoby i podmioty, które działają na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dwóch członków Zarządu.

R o z d z i a ł VI

Przepisy gminne

§ 68

Na podstawie upoważnień ustawowych oraz niniejszego statutu organom Gminy przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze Gminy. Są to przepisy gminne. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-2/5/00 z dnia 21 marca 2000 r.).

§ 69

1. Jeżeli z ustaw nie wynika nic innego, przepisy gminne ogłasza się poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych Urzędu.

2. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych.

R o z d z i a ł VII

Postanowienia końcowe

§ 70

1. Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów Gminy określają odrębne przepisy oraz w zakresie nieuregulowanym - zarządzenia Wójta.

2. Zasady obsługi mieszkańców przez organy Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Gminy.

§ 71

Niniejszy statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 72

Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

Załącznik Nr 1 do Statutu Gminy Długołęka

Powiększenie

Załącznik Nr 2 do Statutu Gminy Długołęka

 

Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Długołęka

1. Zespół Szkół w Borowej

2. Zespół Szkół w Brzeziej Łące

3. Zespół Szkół w Długołęce

4. Zespół Szkół w Kiełczowie

5. Zespół Szkół w Łozinie

6. Zespół Szkół w Mirkowie

7. Zespół Szkół w Siedlcu

8. Szkoła Podstawowa w Dobroszowie

9. Szkoła Podstawowa w Szczodrem

10. Szkoła Podstawowa w Węgrowie

11. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej p.n.: Ośrodek Zdrowia w Borowej

12. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej p.n.: Ośrodek Zdrowia w Brzeziej Łące

13. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej p.n.: Ośrodek Zdrowia w Długołęce

14. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej p.n.: Ośrodek Zdrowia w Kiełczowie

15. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łozinie

16. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej p.n.: Ośrodek Zdrowia w Siedlcu

17. Gminna Biblioteka Publiczna w Długołęce

18. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Długołęce

 

Załącznik Nr 3 do Statutu Gminy Długołęka

 

REGULAMIN RADY GMINY

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem Komisji i Radnych oraz Zarządu jako organu wykonawczego.

2. Zarząd i Komisje działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

R o z d z i a ł II

Sesje Rady

§ 3

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady.

2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 4

1. Podczas sesji Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.

2. Sesja Rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad, rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.

§ 5

1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonania swych zadań nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje zwołane przez Przewodniczącego Rady z zachowaniem zasad określonych w § 10.

§ 6

1. W ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada na wniosek Zarządu uchwala ramowy program gospodarczy na całą kadencję, określając w nim główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań.

2. Rada w każdym czasie może dokonać zmian ramowego programu gospodarczego.

§ 7

Rada może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane przez Przewodniczącego Rady na wniosek Zarządu lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w terminie 7 dni od daty złoćenia wniosku.

§ 8

1. Rada może odbywać tzw. sesje uroczyste zwoływane w trybie określonym w § 7 organizowane dla nadania szczególnie uroczystego charakteru obchodom świąt i rocznic.

2. W czasie odbywania sesji o których mowa w ust. 1 dopuszczalne jest pominięcie w porządku obrad niektórych elementów proceduralnych, o których mowa w § 16.

R o z d z i a ł III

Przygotowanie sesji

§ 9

1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesję Rady.

2. Projekt porządku obrad, miejsce, termin oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący Rady w porozumieniu z Wiceprzewodniczącymi. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-2/5/00 z dnia 21 marca 2000 r.).

3. Przygotowanie materiałów na sesję Rady jak również obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia Urząd - Biuro Rady Gminy.

§ 10

1. O terminie sesji zwyczajnej zawiadamia się Radnych co najmniej na 7 dni przed terminem sesji.

2. W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

3. Z zawiadomieniem o terminie sesji, Radnym doręcza się projekty uchwał, wraz z uzasadnieniem oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

4. Zawiadomienie o sesji powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

5. O terminie sesji nadzwyczajnej Rady zawiadamia się Radnych co najmniej na 2 dni przed terminem sesji.

§ 11

Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Wiceprzewodniczącymi ustala listę osób zaproszonych na sesję. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-2/5/00 z dnia 21 marca 2000 r.).

R o z d z i a ł IV

Zasady obradowania

§ 12

1. Sesje Rady są jawne.

2. Na wniosek co najmniej 1/4 liczby Radnych obecnych na sali , Rada może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczny lub poszczególnych obywateli, cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych. W przypadku tajności obrad Przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład Rady. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-2/5/00 z dnia 21 marca 2000 r.).

§ 13

1. Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady lub innej przyczyny uniemożliwiającej prowadzenie sesji, jego zadania wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących.

§ 14

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły "Wysoka Rado, otwieram .... sesję Rady Gminy Długołęka".

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza quorum na podstawie przedłożonej mu listy obecności, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 15

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić Radny, Klub, Wójt Gminy lub jego zastępcy na początku sesji.

3. Po wykonaniu czynności wskazanych w pkt 1 i 2 Rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.

4. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może z własnej inicjatywy, na pisemny i uzasadniony wniosek Wójta Gminy lub grupy Radnych w liczbie co najmniej pięciu, zaproponować również w trakcie posiedzenia Rady uzupełnienie porządku obrad. Wniosek taki Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym.

§ 16

W porządku obrad każdej sesji przewiduje się:

1) zatwierdzenie porządku obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady oraz Wójta Gminy,

4) sprawozdanie z prac Zarządu za okres międzysesyjny z uwzględnieniem realizacji uchwał Rady i Zarządu,

5) uchwały,

6) interpelacje i zapytania,

7) wystąpienia przedstawicieli rad sołeckich i osiedlowych,

8) wolne wnioski.

§ 17

Sprawozdanie z prac Zarządu składa Wójt Gminy lub inna upoważniona przez niego osoba.

§ 18

1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle.

2. Odpowiedzi na interpelacje udziela: Przewodniczący Rady, przewodniczący merytorycznych Komisji, Wójt Gminy lub jego zastępcy, bądź wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu lub inny członek Zarządu.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dniowym.

4. Interpelacje mogą być składane również na piśmie na ręce Przewodniczącego Rady, w czasie sesji lub między sesjami. Odpowiedź na pisemną interpelację winna być udzielona również w ciągu 14 dni.

5. Biuro Rady Gminy prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem.

6. Na wniosek Radnego, Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.

§ 19

Przewodniczący Komisji lub wyznaczona przez niego osoba (za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej), przedkłada Radzie raz w roku sprawozdanie z pracy Komisji.

§ 20

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach Przewodniczący Rady może dokonać za zgodą Rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 21

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że Radny w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący Rady może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania Radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje Radnego "do porządku", gdy zaś przywołanie nie przyniesie skutku może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady.

§ 22

1. Przewodniczący Rady udziela głosu na sesji w kolejności zgłoszeń:

1) wnioskodawca,

2) przewodniczący Komisji,

3) przewodniczący Klubów,

4) Radny.

2. Przewodniczący Rady w trakcie trwania sesji może udzielić głosu poza kolejnością dla zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1) stwierdzenia quorum,

2) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

3) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

4) zamknięcie listy mówców,

5) ustalenie czasu wystąpienia dyskutantów,

6) tajnego lub imiennego głosowania,

7) przeliczenia głosów,

8) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

9) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

10) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

11) uzupełnienia porządku obrad w trakcie sesji.

3. Wnioski o charakterze formalnym Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie.

4. Poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący Rady udziela głosu:

1) Wójtowi Gminy lub Zastępcy Wójta,

2) radcy prawnemu w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie.

5. Osoby nie będące Radnymi, a zabierające głos w dyskusji podają swoje imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania.

6. Czas trwania wystąpienia w dyskusji nie powinien przekraczać 5 minut, a powtórne zabranie głosu w tej samej sprawie 3 minut. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może przedłużyć czas wystąpienia.

§ 23

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący Rady przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona Radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 24

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję formułą "Wysoka Rado zamykam ... sesję Rady Gminy Długołęka".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, które objęło więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 25

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zamknięciu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 26

1. Z każdej sesji pracownik Biura Rady Gminy sporządza protokół, w którym musi być odnotowany przebieg obrad oraz podjęte rozstrzygnięcia.

2. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów " za", "przeciw" i "wstrzymuje się",

8) czas trwania sesji,

9) podpis przewodniczącego obrad oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności Radnych i członków Zarządu,

2) listę podjętych przez Radę uchwał,

3) inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego w trakcie obrad.

4. Protokół wykłada się do wglądu Radnym w Biurze Rady Gminy na dwa dni przed terminem każdej następnej sesji.

5. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu nie później niż na najbliższej sesji.

6. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje Przewodniczący Rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

7. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione może przedłożyć je po sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada na następnej sesji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

8. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały - arabskimi.

R o z d z i a ł V

Tryb głosowania

§ 27

1. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym lub tajnym zwykłą większością głosów oddanych w obecności co najmniej 1/2 ustawowego składu Rady, chyba, że inny tryb ich podejmowania przewidują przepisy ustawy o samorządzie gminnym lub ustaw szczególnych.

2. Głosowanie jest ważne tylko w przypadku istnienia quorum.

3. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Rady.

4. Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu tajnym w sprawach:

1) powołania i odwołania Zarządu lub poszczególnych jego członków,

2) powołania i odwołania Sekretarza Gminy,

3) powołania i odwołania Skarbnika Gminy,

4) wyboru i odwołania Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady,

5) przyjęcia lub wypowiedzenia statutu związku komunalnego.

§ 28

1. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki, każdorazowo "za", "wstrzymuję się" i "przeciw".

2. Za głosy ważne - oddane uznaje się te, które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymujące się".

3. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

4. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy swoich zastępców.

5. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 29

1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród Radnych.

2. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna, z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując Radnych z listy obecności.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji Rady.

6. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie tajne powtarza się.

7. Rada może zarządzić głosowanie tajne w każdej sprawie, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

§ 30

1. W przypadku, gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy § 29 stosuje się odpowiednio.

2. Przewodniczący Rady odczytuje kolejno nazwiska Radnych w porządku alfabetycznym.

3. Radny składa oświadczenie woli w przedmiocie głosowania.

4. Ustalenia wyników głosowania dokonuje Przewodniczący Rady lub wskazany przez niego jeden z Wiceprzewodniczących.

§ 31

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej, poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

R o z d z i a ł VI

Uchwały Rady

§ 32

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w formie uchwał.

2. Uchwałą Rady jest każdy akt woli wyrażony na sesji, który wywołuje określone skutki w sposób bezpośredni lub pośredni.

3. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 33

1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł oraz kolejny numer,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją,

5) termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania,

6) rozstrzygnięcie dotyczące formy ogłoszenia uchwały, jeżeli nie wynika on z przepisów prawa,

7) przepisy przejściowe i derogacyjne.

2. Uchwały oznacza się cyframi arabskimi.

§ 34

Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który prowadzi sesję.

§ 35

1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w Biurze Rady Gminy.

2. Kopie uchwał przekazywane są Zarządowi do realizacji.

§ 36

1. Wójt Gminy przedkłada wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Uchwałę budżetową, uchwałę o udzielenie bądź nieudzielenie Zarządowi absolutorium, uchwałę o przyjęciu sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu za pierwsze półrocze oraz inne uchwały, Wójt Gminy jest zobowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

R o z d z i a ł VII

Radni

§ 37

Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami Gminy przez:

1) informowanie mieszkańców o stanie Gminy,

2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

4) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,

5) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców Gminy.

§ 38

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach Rady, posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu Komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności, odpowiednio Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego Komisji.

3. Radny w ciągu 3 dni od daty odbycia sesji Rady lub posiedzenia Komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając pisemne wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego Komisji.

§ 39

Podstawą do udzielenia Radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady.

R o z d z i a ł VIII

Tryb powoływania

Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących

§ 40

Na pierwszej sesji po wyborach Rada wybiera w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących.

§ 41

1. Przewodniczącego Rady wybiera się spośród Radnych z dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez Radnych uczestniczących w sesji.

2. W przypadku, gdy żaden z kandydatów na Przewodniczącego nie uzyska w pierwszej turze wyborów wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych największą liczbę głosów.

3. Wiceprzewodniczących wybiera się według zasad określonych w ust. 1 i 2.

4. Wybór na stanowiska, o których mowa w ust. 1 i 3 Rada stwierdza uchwałami: odrębnie dla wyboru Przewodniczącego Rady, odrębnie dla wyboru Wiceprzewodniczących.

§ 42

1. Rada może dokonywać w toku kadencji, w trybie określonym w § 41 zmian osób pełniących funkcje Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących.

2. Odwołanie Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących, nastźpuje na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady, w trybie określonym w § 41.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez Radnego pełniącego funkcje, o których mowa w ust. 1, Rada decyduje o przyjęciu rezygnacji w trybie określonym w § 41.

4. W przypadkach wygaśnięcia funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących o których mowa w ust. 2 i 3, Rada na następnej sesji dokonuje wyboru na te stanowiska.

R o z d z i a ł IX

Przewodniczący Rady

§ 43

1. Przewodniczący Rady reprezentuje Radę na zewnątrz oraz kieruje jej pracami.

2. Przewodniczący odpowiada przed Radą w zakresie pełnienia swojej funkcji, a jego praca podlega corocznej ocenie.

§ 44

Przewodniczący Rady i Wiceprzewodniczący przyjmują strony w sprawach skarg i wniosków przynajmniej raz w miesiącu.

R o z d z i a ł X

Wspólne sesje Rad

§ 45

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną Radą.

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesję organizują delegacje zainteresowanych Rad.

4. Zawiadomienie o sesji podpisują Przewodniczący Rad.

Załącznik Nr 4 do Statutu Gminy Długołęka

Regulamin Zarządu Gminy Długołęka

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Zarząd Gminy Długołęka jest organem wykonawczym Rady.

§ 2

Regulamin Zarządu Gminy Długołęka określa organizację i zasady pracy Zarządu.

§ 3

Zarząd składa się z przewodniczącego oraz 4 członków.

II. Zadania Zarządu

§ 4

1. Zarząd realizuje zadania określone przepisami prawa, statutu Gminy i uchwał Rady.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określenie sposobu wykonania uchwał,

3) dysponowanie mieniem komunalnym,

4) przygotowywanie projektu budżetu oraz jego wykonanie,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań przyjętych na podstawie porozumienia z samorządem powiatowym,

7) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

8) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej Gminy,

9) wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,

10) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostających w strukturze gminy, pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek,

11) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu gminy,

12) rozpatrywanie ofert przy przetargach publicznych,

13) ustalanie zakresu spraw gminy, jakie Wójt Gminy może powierzyć Sekretarzowi.

3. W realizacji zadań własnych Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

4. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu, którego organizację i zasady funkcjonowania określa odrębny regulamin uchwalony przez Radę.

III. Tryb pracy Zarządu

§ 5

1. Zarząd pracuje na kolegialnych posiedzeniach zwoływanych przez Wójta lub w przypadku jego nieobecności przez Zastępcę.

2. Zarząd obraduje na posiedzeniach, zwoływanych przez Wójta w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

3. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Wójt oraz w razie jego nieobecności Zastępca.

§ 6

Członkowie Zarządu obowiązani są brać czynny udział w pracach Zarządu.

§ 7

1. W posiedzeniach Zarządu stale uczestniczą:

1) Członkowie Zarządu,

2) Sekretarz,

3) Skarbnik,

4) Protokolant.

2. Wójt w imieniu Zarządu może zapraszać na posiedzenia Zarządu także radnych nie będących członkami Zarządu oraz inne osoby spoza Rady.

§ 8

1. Na dzień przed posiedzeniem, najpóźniej do godziny 12.00, kierownicy wydziałów, Skarbnik, Sekretarz przedkładają materiały, które mają być przedmiotem obrad Zarządu do Biura Obsługi Wójta.

2. Pracownik Biura Obsługi na podstawie przedstawionych materiałów sporządza projekt porządku posiedzenia Zarządu, który wraz z materiałami doręcza Wójtowi i Zastępcy.

3. Materiały, o których mowa w ust. 1 i 2 powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty, zawierać opis stanu faktycznego danej sprawy, a w przypadku wątpliwości formalno-prawnych również opinię radcy prawnego, proponowane rozstrzygnięcie lub warianty możliwych rozstrzygnięć wraz z uzasadnieniem oraz określeniem sposobu ich realizacji.

4. Projekty uchwał Rady, Zarządu oraz decyzje i postanowienia wydawane przez Zarząd powinny być skonsultowane i zaopiniowane pod względem ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

§ 9

1. Na posiedzeniach Zarządu sprawy referuje przewodniczący zarządu lub osoba przez niego wyznaczona.

2. Na podstawie programu posiedzenia Zarządu sporządzony jest protokół.

3. Protokół powinien zawierać:

1) porządek posiedzenia,

2) streszczenie wystąpień,

3) treść wniosków poddanych pod głosowanie,

4) wyniki głosowania,

5) wolne wnioski,

6) przyjęcie protokołu posiedzenia poprzedniego Zarządu, w tym analiza i ocena wykonywanych poleceń.

4. Protokoły z posiedzeń Zarządu są dostarczane członkom zarządu na następnym posiedzeniu Zarządu.

5. Protokół po uwzględnieniu ewentualnie wniesionych uwag powinien być przyjęty przez Zarząd na następnym posiedzeniu. Protokół po przyjęciu podpisuje Wójt lub Zastępca.

§ 10

1. Uchwały zarządu są oznaczone następująco: numer protokołu, kolejny numer uchwały, rok.

2. Uchwały Zarządu podpisuje Wójt a wynik głosowania jest odnotowany w protokole.

3. Uchwały i zarządzenia Zarządu ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez Sekretarza.

4. Odpisy uchwał lub zarządzeń doręcza się pracownikom, którym powierzono ich wykonanie albo zobowiązano do nadzorowania wykonania.

§ 11

1. Zarząd podejmuje uchwały, wydaje zarządzenia oraz decyzje kolegialne zwykłą większością głosów w obecności co najmniej trzech członków Zarządu w głosowaniu jawnym, chyba, że odrębne przepisy przewidują inny tryb podejmowania.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Zarządu.

3. W przypadku równej liczby oddanych głosów w głosowaniu jawnym "za" i "przeciw" rozstrzyga głos przewodniczącego Zarządu.

§ 12

1. Zarząd wyznacza pracowników Urzędu odpowiedzialnych za opracowanie materiałów na Sesje Rady.

2. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez grupę radnych, Zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji Wójt lub osoba upoważniona przez Wójta.

§ 13

1. Na najbliższym posiedzeniu Zarządu po Sesji Rady, Zarząd ustala sposób i terminy wykonania podjętych uchwał.

2. Informacje w sprawie wykonania uchwał Rady oraz uchwał, zarządzeń lub decyzji Zarządu przedkładają na bieżąco pracownicy Urzędu, którym powierzono ich wykonanie lub nadzór nad wykonaniem.

§ 14

Zarząd składa Radzie raz na kwartał sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15

Nadzór nad sprawnym i rzetelnym przygotowaniem prac i dokumentacji Zarządu sprawuje Sekretarz Urzędu