Poz. 301

UCHWAŁA NR X/82/2000

RADY GMINY W ŻUKOWICACH

z dnia 31 stycznia 2000 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Żukowice

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy w Żukowicach uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Żukowice w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Traci moc uchwała nr XIV/96/96 z dnia 16 lutego 1996 r.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

STANISŁAW LISIECKI

Załącznik do uchwały Nr X/82/2000 Rady Gminy w Żukowicach z dnia 31 stycznia 2000 r.

STATUT GMINY

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Żukowice, zwana dalej "Gminą", jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu gminnego.

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim, w powiecie głogowskim i obejmuje obszar o powierzchni 6840 ha.

2. Granice terytorialne gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

3. Herb Gminy Żukowice, stanowią: W czole tarczy (pas górny tarczy - jej głowica) - barwy czerwieni (odcień kraplak) - złoty fryz arkadowy. W polu tarczy barwy złota-czerwona (odcień kraplak) forteca o dwóch szczytach wież zwieńczonych takimi w barwie chorągiewkami skierowanymi w obie strony. Brama fortecy otwarta, bez furty, ze złotą głębią wnętrz. Herb stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.

4. Flagę Gminy Żukowice stanowi prostokątny poziomy płat tkaniny o proporcji szerokości do długości jak 5:8. Tkanina jest podzielona na dwie strefy (pasy poziome), gdzie pas górny jest barwy czerwieni (odcień kraplak) a pas dolny barwy złota. Pasy jednolitej szerokości w proporcji jak 1:1. Flaga stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.

§ 3

Siedzibą organów gminy jest miejscowość Żukowice.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 4

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic i mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia, w tym placówek lecznictwa otwartego,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, gminnych przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni komunalnej i zadrzewień,

13) cmentarzy komunalnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

§ 5

Zakres działania gminy określają:

1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi organami administracji rządowej i samorządowej.

§ 6

1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,

2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,

3) współdziałanie międzygminne,

4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień,

2. Zarząd prowadzi odrębne rejestry gminnych jednostek organizacyjnych oraz umów i porozumień o których mowa w ust. 1 pkt 4.

§ 7

1. Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Gmina otrzymuje środki w wysokości koniecznej do ich realizacji (zgodnie z art. 8 ustawy o samorządzie gminnym).

2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

R o z d z i a ł III

Władze Gminy

§ 8

1. Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu wyborczym i referendum, a także pośrednio poprzez organy Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Gminy oraz referendum, określają odrębne ustawy.

3. Organami Gminy są Rada Gminy Żukowice zwana dalej Radą i Zarząd Gminy Żukowice zwany dalej Zarządem.

§ 9

1. Referendum może być przeprowadzane w każdej sprawie ważnej dla Gminy.

2. W sprawach samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

3. Referendum przeprowadza się na wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania lub z inicjatywy Rady za wyjątkiem referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

5. Referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 3 i 4, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

6. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy, mogą być przeprowadzone na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami Gminy.

§ 10

1. Uchwały organów Gminy zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba, że ustawa stanowi inaczej.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 11

Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

§ 12

1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 13

1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalenie statutu Gminy oraz jego zmian,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy - na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia Zarządowi absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych Gminy oraz zasad przekazywania mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegółowe nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd, tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

h) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowania uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

15) powoływanie stałych i doraźnych komisji do określonych zadań, określając ich skład i zakres działania,

16) uchwalanie przepisów gminnych w granicach ustawowego upoważnienia,

17) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady,

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

3. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów zawiera regulamin Rady stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego statutu.

§ 14

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący.

2. W przypadku jego nieobecności zadania Przewodniczącego wykonuje właściwy kolejny Wiceprzewodniczący.

3. Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących Rady, wybiera Rada spośród radnych, na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.

4. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

5. Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących Rady nastźpuje na wniosek Ľ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 4.

§ 15

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni, po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy, w szczególności dokonując:

1) określenia daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowania projektu porządku obrad,

3) dokonania otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych.

2. Projekt porządku obrad, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy.

3. W przypadku, gdy Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji nie może wykonać czynności określonych w ust. 1, wykonuje je Pierwszy Wiceprzewodniczący Rady poprzedniej kadencji.

4. Jeżeli Pierwszy Wiceprzewodniczący nie może wykonać czynności określonych w ust. 1, wykonuje je Drugi Wiceprzewodniczący.

§ 16

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 17

W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 18

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał, z wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 5.

3. Zawiadomienie o sesji powinno być również podane do wiadomości publicznej.

4. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia o tym ustnie na posiedzeniu.

5. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Każdy z radnych musi być o tym skutecznie zawiadomiony.

§ 19

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) podpis Przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, natomiast uchwały cyframi arabskimi.

3. Protokoły przedstawia się na żądanie organu nadzoru, a także każdemu kto ma w tym interes faktyczny lub prawny.

§ 20

1. Rada określając przedmiot działania oraz skład osobowy powołuje w drodze uchwały następujące stałe komisje:

1) rewizyjną,

2) społeczno-samorządową,

3) gospodarczą,

4) przetargową.

2. Radny może być członkiem każdej komisji, z zastrzeżeniem § 21 ust. 3.

3. W skład komisji stałych jak i doraźnych, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.

4. Komisje podlegają Radzie Gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

§ 21

1. W celu kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, gminnych zakładów budżetowych, przedsiębiorstw komunalnych, jednostek pomocniczych Gminy, Rada powołuje stałą Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.

3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być radny będący:

1) członkiem Zarządu,

2) Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym Rady.

4. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku o którym mowa w ust. 3.

5. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy,

2) wnioskowanie do Rady w sprawie uchwalenia lub nie uchwalenia absolutorium Zarządowi; wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu, przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

3) badanie i ocena na zlecenie Rady materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,

4) opiniowanie wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków, opinie wraz z uzasadnieniem komisja przedkłada Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od zakończenia sesji Rady, na której złożono wniosek o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków,

5) opiniowanie zamiaru organu Gminy powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych,

6) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli,

7) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, NIK lub przez inne organy kontroli.

6. Komisja wyraża swoje stanowisko, opinie, wnioski, itd. wyłącznie w formie uchwał.

§ 22

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 15.02 każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nie objęte zatwierdzonym planem pracy.

§ 23

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do 31 marca każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez komisję,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,

5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności także na wniosek Rady określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 24

1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, rzetelności i celowości.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

4. Czynności kontrolne dokonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

5. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osobę (osoby) upoważnioną do jego przeprowadzenia.

6. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie oraz dowód osobisty.

7. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 14 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół kontrolujący.

8. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są zobowiązane do złożenia, w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

9. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 8 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 25

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich przedmiotu działania.

2. Organizacja oraz tryb pracy komisji Rewizyjnej określa jej regulamin stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego statutu.

§ 26

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Urząd Gminy.

§ 27

1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd, składający się z pięciu osób.

2. W skład Zarządu wchodzą: Wójt, który jest równocześnie Przewodniczącym Zarządu, Zastępcy oraz trzech członków Zarządu.

§ 28

1. Zasady oraz tryb wyboru i odwołania Wójta określa ustawa oraz niniejszy statut.

2. Rada może poprzedzić wybór Wójta postępowaniem konkursowym.

3. Warunki konkursu oraz tryb wyłaniania i przedstawiania Radzie kandydatów określa Rada w drodze uchwały.

4. Wynik konkursu nie wiąże Rady.

5. Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych wyłącznie przez radnych, z wyłączeniem ust. 2.

6. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie otrzymał ustawowo wymaganej liczby głosów, wybory są niezwłocznie powtarzane.

7. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez Państwową Komisję Wyborczą, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

§ 29

1. Wójt jest etatowym pracownikiem samorządowym, zatrudnionym na podstawie wyboru dokonanego przez Radę.

2. Rada, odrębną uchwałą, określa warunki płacy Wójta.

§ 30

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest Wójt.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

§ 31

1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,

2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

3) wykonywanie uchwał Rady,

4) określanie sposobu wykonywania uchwał,

5) ustalanie planu wykonania budżetu,

6) informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystania środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,

7) gospodarowanie mieniem gminnym,

8) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,

9) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych a nie uwzględnionych w budżecie,

10) rozstrzyganie o wystąpienie na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,

11) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych, dotyczących uchwał Zarządu,

12) podejmowanie uchwał w sprawach zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

13) udzielanie pełnomocnictw do zarządzania gminnymi jednostkami organizacyjnymi, a nadto udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,

14) określanie zakresu spraw, których wykonanie Wójt może powierzyć Sekretarzowi Gminy, do wykonania w jego imieniu,

15) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez Gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu Gminy,

16) opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i projektów zmian tego Regulaminu,

17) zatwierdzanie czynności Wójta podjętych w trybie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 32

1. W posiedzeniach Zarządu udział biorą jego członkowie oraz bez prawa głosowania Skarbnik i Sekretarz Gminy oraz zainteresowany Radny.

2. Zarząd może postanowić o zaproszeniu na swoje posiedzenia innych osób, niż wymienione w ust. 1.

§ 33

1. Zarząd podejmuje decyzje kolegialne zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3-ch członków Zarządu.

2. Rozstrzygnięcia Zarządu podpisują wszyscy jego członkowie obecni przy podejmowaniu rozstrzygnięcia.

3. Członek Zarządu, który nie zgodził się z większością może przy podpisaniu decyzji zgłosić zdanie odrębne i obowiązany jest niezwłocznie uzasadnić je na piśmie.

4. Regulamin pracy Zarządu Gminy stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Statutu.

§ 34

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3.

2. Wójt może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczenia woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy.

3. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga dla swojej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 35

1. Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Wójt korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

3. Szczegółowy zakres kompetencji Wójta określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.

§ 36

1. Majątek Gminy, służący zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 6.

2. Zasady zarządzania, o jakich mowa w ust. 1 określa Rada w drodze odrębnych uchwał.

3. Zarząd prowadzi rejestry:

1) składników mienia komunalnego,

2) podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia.

R o z d z i a ł IV

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 37

1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, kolonie, przysiółki.

2. Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały Rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:

1) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do 30% mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub organu Gminy,

2) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

3) po uzgodnieniu o którym mowa powyżej, Zarząd przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 38

Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej, powinna określać jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę, sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.

§ 39

Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy Statutu dotyczące ich tworzenia.

§ 40

Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 41

1. Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala jej statut.

2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację i zakres jej działania, a w szczególności:

1) organy i zakres ich kompetencji,

2) zadania jednostki pomocniczej,

3) zasady przekazywania środków budżetowych,

4) zasady przekazywania jej mienia komunalnego,

5) sposób zarządzaniem mieniem komunalnym i rozporządzenia dochodami z tego źródła,

6) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,

7) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania,

8) zasady oraz tryb wyboru i odwołania sołtysa i rady sołeckiej,

9) zasady kontroli jednostek pomocniczych przez organy Gminy.

§ 42

1. Statut jednostki pomocniczej może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu.

2. W przypadku o którym mowa w ust. 1 statut określa zasady zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła przez jednostkę niższego rzędu, a także zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez tę jednostkę w ramach przysługującego jej mienia.

3. Do powołania jednostki niższego rzędu stosuje się postępowanie określone w § 37, z tym, że z inicjatywą w tej sprawie może także występować właściwy sołtys po uzyskaniu opinii Rady Sołeckiej.

§ 43

1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Budżet Gminy obejmuje ogół dochodów i wydatków Gminy w tym również realizowanych i dokonywanych przez poszczególne jednostki pomocnicze Gminy.

3. W ramach dochodów, jednostki pomocnicze Gminy obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej Gminy obowiązujących jednostki budżetowe Gminy.

4. W ramach wydatków, jednostki pomocnicze uprawnione są do określania celowości wydatkowania środków oraz ustalania wysokości środków na realizację zadań jednostki pomocniczej.

§ 44

Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informację w tym zakresie Zarządowi.

§ 45

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania, w pracach Rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach Rady i pracach komisji,

2) zgłaszać wnioski,

3) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady,

4) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych.

2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych przez Radę.

R o z d z i a ł V

Radni

§ 46

Radny reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy i ich organizacjami poprzez przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców, informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy, informowanie wyborców o swej działalności w Radzie, konsultowanie materiałów, spraw i projektów uchwał Rady, upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.

§ 47

1. Radny składa na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy następujące ślubowanie:

"Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesem gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Gminy".

2. Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady składa ślubowanie na najbliższej sesji, w której uczestniczy.

3. Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.

§ 48

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radny ma obowiązek składania co roku oświadczenia majątkowego zgodnie z art. 24h ustawy o samorządzie gminnym.

§ 49

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.

3. W celu usprawnienia swojej pracy Radni mogą tworzyć kluby, działające według następujących zasad:

1) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania,

2) kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych,

3) można należeć tylko do jednego klubu,

4) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu,

5) Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,

6) Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,

7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie.

4. Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez Gminę jej zadań z wyłączeniem tych objętych tajemnicą państwową i służbową oraz objętych ochroną dóbr osobistych.

§ 50

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Radnym przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.

3. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.

§ 51

1. Osoba zatrudniona w Urzędzie Gminy lub jako kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, będąca lub zostająca radnym, zobowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

2. Niezłożenie przez radnego powyższego wniosku lub nawiązanie przez radnego stosunku pracy o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z zrzeczeniem się mandatu.

§ 52

Wygaśnięcie mandatu radnego następuje z przyczyn i w trybie określonym w ustawie ordynacja wyborcza do rad gmin.

R o z d z i a ł VI

Pracownicy Samorządowi

§ 53

Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa ustawa.

§ 54

1. Pracownikami samorządowymi z wyboru są osoby określone w § 29 Statutu.

2. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Wójta właściwa jest Rada.

3. Rada w drodze osobnej uchwały, może upoważnić Przewodniczącego Rady do podejmowania czynności, o jakich mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii Komisji Rady Gminy.

4. Skarbnik i Sekretarz Gminy jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie powołania przez Radę.

5. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy Sekretarza i Skarbnika Gminy wykonuje Wójt.

§ 55

1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Gminy jest stosowana wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wobec pracowników Urzędu Gminy po spełnieniu przez nich warunków określonych w Regulaminie Urzędu Gminy.

2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych do pracy w innej niż wskazania w akcie mianowania miejscowości oraz przenoszenie tych pracowników na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do Wójta.

§ 56

Inne niż wymienione w § 54-55 osoby są zatrudnione w Urzędzie Gminy na podstawie umowy o pracę.

R o z d z i a ł VII

Publikowanie przepisów gminnych

§ 57

Jeżeli z przepisów szczegółowych nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania przepisów gminnych, o jakim mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym jest rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 58

1. Statut podlega ogłoszeniu w formie jak określa § 57 oraz publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 59

Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Żukowice

Powiększenie

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Żukowice

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Żukowice

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Żukowice

REGULAMIN

RADY GMINY W ŻUKOWICACH

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Rada Gminy w Żukowicach działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, Statutu Gminy Żukowice oraz niniejszego regulaminu.

§ 2

1. Rada Gminy w Żukowicach, zwana dalej radą jest organem wspólnoty samorządowej realizującym funkcje stanowiące i kontrolne.

2. Rada działa na sesjach a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz Zarządu Gminy jako organu wykonawczego.

3. Rada rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych aktach prawnych.

II. Sesje rady

§ 3

1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonania jej zadań nie rzadziej jednak, jak raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady. Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nieprzewidziane w planach pracy rady, jeśli zostały zwołane w zwykłym trybie określonym w § 4 niniejszego Regulaminu.

3. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne, nie przewidziane w planach pracy rady, na wniosek Zarządu Gminy lub 1/4 ustawowego składu rady. Sesję nadzwyczajną przewodniczący rady jest obowiązany zwołać w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 4

1. Sesje przygotowuje przewodniczący rady, zarząd oraz przewodniczący stałych komisji rady.

2. Sesje zwołuje przewodniczący rady podając projekt porządku obrad miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji.

3. O terminie i miejscu obrad rady powiadamia się radnych listami zwykłymi lub w inny skuteczny sposób, najpóźniej 7 dni przed terminem sesji, przesyłając jednocześnie projekty uchwał, które mają być przedmiotem obrad sesji. W wyjątkowych przypadkach, radni mogą otrzymać projekty uchwał w dniu sesji.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał, które mają być podjęte na sesji, a także inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad. Materiały dotyczące uchwalania budżetu lub sprawozdania z jego wykonania przesyła się radnym najpóźniej 14 dni przed sesją.

5. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4 rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. W takim przypadku radnych obecnych na sesji uznaje się za zawiadomionych o nowym terminie.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

7. W przypadkach nie cierpiących zwłoki sesja może być zwołana bez zachowania terminów o których mowa w ust. 3 i 4.

§ 5

1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad gmin na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rady gminy.

2. Po upływie terminu określonego w punkcie 1 sesje zwołuje przewodniczący komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady przewodniczący Sejmiku lub upoważniony przedstawiciel Sejmiku Samorządowego.

4. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

a) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,

b) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady,

c) informacja rady o stanie budżetu i innych ważnych sprawach dla gminy,

d) wybór wójta i zarządu gminy albo ustalenie terminu oraz kryteriów wyborów.

§ 6

Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 7

Zarząd Gminy jest obowiązany udzielić radzie wszelkiej pomocy organizacyjnej i technicznej niezbędnej dla sprawnego przygotowania i przeprowadzenia sesji.

III. Obrady

§ 8

1. Sesje rady są jawne z wyjątkiem zastrzeżonych jako tajne innymi przepisami prawa.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Sesje rady mogą być nagrywane na nośnik magnetyczny, który służy jako materiał pomocniczy do sporządzania protokołu sesji. Nagranie może być zniszczone po przyjęciu protokołu z sesji, której dotyczy.

§ 9

1. Rada może obradować na właściwie zwołanej sesji i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (quorum) chyba, że ustawa stanowi inaczej.

2. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego lub co najmniej 1/4 radnych obecnych na sesji, rada może postanowić o przer-waniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, traktowanym jak drugie posiedzenie tej samej sesji.

3. Przerwanie sesji, o którym mowa w ust. 2 może nastąpić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów niezbędnych radnym, lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub rozstrzyganie sprawy.

4. Przewodniczący przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji także w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez należytego usprawiedliwienia opuścili obrady, przez co doprowadzili do braku quorum, odnotowuje się w protokole.

5. Przerwanie sesji, bez względu na przyczynę, nie ma wpływu na moc uchwał podjętych do tego momentu.

§ 10

1. Posiedzenia sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach wiceprzewodniczący. Jeżeli sesji nie może prowadzić przewodniczący lub jeden z wiceprzewodniczących rady, Rada może postanowić, że obradom lub ich części przewodniczy radny wyznaczony przez radę w głosowaniu jawnym.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły "Otwieram sesję Rady Gminy w Żukowicach".

3. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum. W przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio § 9 regulaminu.

4. Po stwierdzeniu quorum przewodniczący przedstawia projekt porządku sesji.

5. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku sesji może wystąpić radny lub zarząd.

6. Po wykonaniu czynności o których mowa w ust. 4 i 5 rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.

§ 11

W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji rady przewiduje się:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) odpowiedzi na interpelacje,

3) informacja o pracy Zarządu Gminy między sesjami,

4) interpelacje i wnioski radnych,

5) wnioski sołtysów.

§ 12

1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach gminy, przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle. Odpowiedzi na interpelacje przesyła się radnemu na piśmie z zachowaniem ustawowego 14 dniowego terminu.

2. Interpelacje i wnioski mogą być zgłaszane również na piśmie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji lub do zarządu między sesjami. W tym przypadku odpowiedź powinna być udzielona na piśmie najpóźniej do 20 dni od ich zgłoszenia.

3. Odpowiedzi na interpelacje lub wnioski udziela Wójt gminy lub upoważniona przez Wójta osoba.

4. Na wniosek radnego, rada może włączyć do porządku sesji sprawę odpowiedzi na interpelacje lub wniosek.

§ 13

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonywać, za zgodą rady, zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 14

1. Przewodniczący sesji czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas przewodniczący może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywoływaniu odebrać głos.

3. Jeżeli sposób występowania lub zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź uchybia w prowadzeniu sesji, przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może mu odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesje oraz do publiczności.

§ 15

1. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością Wójtowi Gminy, radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w sprawach dotyczących porządku obrad oraz radnym w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym dotyczących w szczególności:

a) stwierdzenia quorum,

b) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

c) zamknięcia listy mówców lub przy wyborach list kandydatów,

d) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwał,

e) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,

f) przeliczenia głosów,

g) sposobu głosowania,

h) zgłoszenia dokonania wpisu do protokołu,

i) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

j) przerwania odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

k) przestrzegania regulaminu obrad.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący poddaje pod głosowanie z wyjątkiem wniosków wymienionych w ust. 2 lit. a, h, i - po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów "za" i dwóch głosów "przeciwko" wnioskowi, przy czym sprawę rozstrzyga się w głosowaniu zwykłą większością głosów.

4. Wniosek o ponowne przeliczenie głosów (ust. 2 lit. f) podlega głosowaniu. Wniosek ten może być zgłoszony tylko raz dla stwierdzenia wyników danego głosowania.

§ 16

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody rady.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu, przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 17

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję słowami "zamykam sesję Rady Gminy w Żukowicach".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienia ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmowała więcej niż jedno posiedzenie.

§ 18

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zamknięciu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 19

1. Z każdej sesji pracownik urzędu sporządza protokół, w którym musi być odnotowany przebieg obrad i podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Protokół sesji powinien zawierać w szczególności:

3. Do protokołu dołącza się:

4. Protokół oznacza się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerom kolejnych sesji w danej kadencji i rokiem kalendarzowym.

§ 20

1. Protokół sesji wraz z załącznikami jest dostępny do publicznego wglądu w biurze rady.

2. Kopię uchwał, dotyczących spraw prawa miejscowego w terminie 7 dni dostarcza się sołtysom wsi celem wywieszenia na tablicach ogłoszeń oraz doręcza się jednostkom, których dotyczą.

3. Nie później jak na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu a o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący sesji, której dotyczy protokół, po wysłuchaniu protokolanta.

4. Od decyzji przewodniczącego, o której mowa w ust. 3 wnioskodawcy przysługuje odwołanie do rady.

5. Protokół z odbytej sesji przesyła się do radnych nie później niż 21 dni po odbyciu sesji.

§ 21

Obsługę sesji (wysyłanie zaproszeń wraz z materiałami protokołowanie, doręczanie kopii uchwał, wniosków i interpelacji udostępnianie protokołu i inne czynności związane z sesją) wykonuje pracownik urzędu.

IV. Tryb głosowania

§ 22

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu na sesji mogą brać udział wyłącznie radni.

3. Głosowanie może być jawne, tajne lub imienne.

§ 23

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymujące" sumując je porównując z listą obecności na sesji oraz nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczenia głosów przewodniczący może wyznaczyć radnego.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

5. W przypadku równej ilości oddanych głosów "za" i "przeciw" rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

§ 24

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem pod głosowanie wniosku precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby redakcja była przejrzysta, wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zwraca się do każdej osoby z pytaniem, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 25

1. Głosowanie tajne należy przeprowadzić w przypadkach określonych w ustawach lub na wniosek radnego, przyjęty w głosowaniu jawnym.

2. W głosowaniu tajnym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana z radnych w składzie co najmniej 3 osobowym. Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, który kieruje pracami komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych na sesji.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.

§ 26

W przypadku, gdy rada, na wniosek co najmniej 6 radnych, postanowi głosowanie imienne stosuje się odpowiednio § 25 z tym, że na karcie do głosowania umieszcza się imię i nazwisko radnego.

§ 27

1. Uchwały rady oraz wnioski podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, chyba, że inny tryb ich podejmowania przewidują ustawy.

2. Głosowanie zwykłą większością oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą ilość głosów.

3. Głosowanie bezwzględną większością oznacza, że wniosek lub kandydatura przechodzą tylko wtedy, gdy otrzymują co najmniej jeden głos więcej od sum pozostałych ważnie oddanych głosów / przeciwnych i wstrzymujących się.

§ 28

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 29

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, komisje rady oraz zarząd.

2. Projekty uchwał opiniują komisje stałe rady. Opinie komisji są przedstawiane na sesji przez przewodniczącego lub przedstawiciela komisji.

3. Projekty uchwał pochodzące od radnych i komisji są dodatkowo opiniowane przez zarząd, który przedstawia swoją opinię na sesji.

§ 30

1. Uchwały rady powinny być redagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

a) datę, tytuł oraz kolejny numer,

b) podstawę prawną lub faktyczną,

c) postanowienia merytoryczne,

d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

e) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.

2. W uchwałach podaje się kolejny numer sesji (cyframi rzymskimi) kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) rok podjęcia uchwały.

3. Uchwałę rady podpisuje przewodniczący obrad.

4. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami sesji w biurze rady.

§ 31

1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

VI. Komisje rady

§ 32

Komisje rady podejmują i realizują wszystkie przedsięwzięcia objęte właściwością rady, które służą wykonywaniu jej zadań.

§ 33

1. Komisje rady odbywają posiedzenia odrębnie lub wspólnie.

2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin, organizacjami społecznymi lub zawodowymi.

3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkładają radzie lub zarządowi do rozpatrzenia.

§ 34

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego lub wskazana przez niego osoba.

2. Przewodniczącego komisji wybiera ze swego grona lub odwołuje komisja zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 statutowego składu komisji.

3. Komisje pracują na posiedzeniach. Dla ich ważności, wymagana jest obecność co najmniej połowy składu komisji.

4. Szczegółowe zasady działania komisji, zwoływania, odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje określają we własnym zakresie. Przewodniczący komisji informuje przewodniczącego rady o tematyce i terminie posiedzeń komisji.

§ 35

1. Protokół z posiedzenia komisji sporządza pracownik biura rady lub członek komisji wyznaczony przez przewodniczącego komisji.

2. Przewodniczący komisji podpisuje protokół z obrad komisji.

3. Członkowie komisji zapoznają się z protokołem komisji i mogą wnieść do niego własne uwagi.

§ 36

1. Opinie i wnioski komisji przyjmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

2. W przypadku równej ilości głosów oddanych "za" i "przeciw" decyduje głos przewodniczącego komisji.

§ 37

Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz w roku przedstawiają na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

VII. Radni

§ 38

Radny po złożeniu ślubowania otrzymuje legitymację radnego podpisaną przez przewodniczącego rady.

§ 39

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach rady i jej organów oraz instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

2. Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z wyborcami, w szczególności:

3. Sposób postępowania i zachowania radnego powinien być zgodny z przyjętymi normami etycznymi.

4. Radny powinien podać przyczynę, dla której odmawia przyjęcia funkcji proponowanej przez radę.

§ 40

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach komisji i posiedzeniach podpisem na liście obecności.

2. Radny powinien w razie niemożliwości uczestnictwa w sesji lub posiedzeniach komisji powiadomić (o ile możliwe) z wyprzedzeniem o swej nieobecności odpowiednio przewodniczącego rady, przewodniczącego komisji lub biuro rady.

3. Radny w ciągu 7 dni od daty odbywania się sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne wyjaśnienia na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej radnemu w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez przewodniczącego rady, a w przypadku komisji przez przewodniczącego komisji.

§ 41

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.

4. Decyzja w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapada w formie uchwały.

§ 42

1. Radni za udział w sesji i posiedzeniach komisji otrzymują diety w wysokości określonej odrębną uchwałą rady.

2. Dieta wypłacana jest po zakończeniu sesji lub posiedzenia komisji na podstawie listy obecności.

3. Osoby spoza rady będąc członkami komisji otrzymują diety za udział w posiedzeniach komisji na takich samych zasadach jak radni.

4. Uregulowania zawarte w ust. 1-3 dotyczą również zarządu, z wyjątkiem etatowych członków zarządu oraz doraźnych komisji powołanych przez radę w drodze odrębnej ustawy.

5. Diety za udział w sesjach oraz posiedzeniach komisji stałych i doraźnych nie przysługują przewodniczącemu rady, który otrzymuje miesięczną dietę w wysokości określonej przez radę uchwałą.

§ 43

1. Radni ponoszą przed wyborcami oraz radą odpowiedzialność za udział w pracy rady i jej organów.

2. Przewodniczący rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach rady a w szczególności w uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę radnemu na niedociągnięcia lub uchybienia w jego pracy.

VIII. Wspólne sesje rady

§ 44

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad.

4. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych rad.

§ 45

1. Wspólna sesja jest prawomocna gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4. Uchwały oraz protokół wspólnej sesji podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5. Przebieg wspólnej sesji może być uregulowany wspólnym regulaminem przyjętym przez wszystkie rady przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

6. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorąc udział we wspólnej sesji chyba, że w regulaminie, o którym mowa w ust. 5 przyjęto inne zasady ponoszenia kosztów wspólnej sesji.

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Żukowice

REGULAMIN

Pracy Zarządu Gminy Żukowice

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Zarząd Gminy zwany dalej zarządem jest organem wykonawczym gminy.

2. W skład zarządu wchodzą: Wójt jako przewodniczący Zarządu Gminy, jego zastępca oraz członkowie zarządu w liczbie trzech.

3. Zasady wyboru członków zarządu określa ustawa o samorządzie gminnym.

4. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z:

1) zatrudnieniem w administracji rządowej,

2) pełnieniem funkcji przewodniczącego bądź wiceprzewodniczącego rady,

3) członkostwem w Komisji Rewizyjnej.

II. Zadania Zarządu

§ 2

1. Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, Statutu Gminy i uchwał Rady Gminy.

2. Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określanie sposobu wykonania uchwał,

3) gospodarowaniem mieniem gminnym,

4) przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonanie,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych i przyjętych od administracji rządowej w drodze porozumienia,

7) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

8) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

9) w zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących wydawanie przepisów porządkowych, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego,

10) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,

11) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,

12) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych,

13) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonych przez radę,

14) ustalanie zakresu spraw gminy jakie Wójt może powierzyć w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy.

3. W realizacji zadań własnych zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy.

4. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy. Organizacje i zasady funkcjonowania urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu uchwalony na wniosek zarządu przez Radę Gminy.

§ 3

1. Działalność zarządu w zakresie realizacji polityki finansowej gminy podlega ocenie w trybie absolutorium.

2. Nieudzielenie absolutorium oznacza dezaprobatę dla działalności zarządu. W takim przypadku rada przystąpi do procedury odwoławczej zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym.

III. Tryb pracy zarządu

§ 4

1. Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego zarządu (Wójta).

2. Posiedzenia zarządu zwoływane są według ustalonego planu posiedzeń.

3. W razie potrzeby Wójt może zwołać zarząd w innym terminie.

4. Posiedzeniom zarządu przewodniczy Wójt a w razie nieobecności Wójta jego zastępca.

§ 5

1. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach zarządu.

2. Wójt może zwrócić się do rady o odwołanie członka zarządu, który uchyla się od udziału w pracach zarządu lub który swoim działaniem narusza dobre imię lub interes gminy.

§ 6

1. Poza członkami zarządu w posiedzeniach uczestniczą Sekretarz i Skarbnik Gminy.

2. Zarząd może zapraszać na swe posiedzenia także inne osoby.

3. W posiedzeniach zarządu mogą uczestniczyć radni nie będący członkami zarządu.

4. Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zobowiązani:

1) radca prawny Urzędu Gminy,

2) inni pracownicy Urzędu Gminy właściwi ze względu na przedmiot obrad,

3) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 7

1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz za całokształt obsługi techniczno-organizacyjnej zarządu odpowiada Sekretarz Gminy.

2. Materiały na posiedzenia zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.

3. Projekty uchwał powinny być konsultowane z radcą prawnym i zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.

4. Porządek posiedzenia zarządu ustala jego przewodniczący.

§ 8

1. Posiedzenia zarządu otwiera i obrady prowadzi Wójt, a w razie jego nieobecności jego zastępca.

2. Po otwarciu posiedzenia Wójt stwierdza prawomocność obrad, w przypadku braku quorum zamyka posiedzenie. W protokole odnotowuje się przyczyny dla których posiedzenie nie odbyło się.

§ 9

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Wójt przedstawia przygotowany porządek posiedzenia - do zaakceptowania.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w projekcie porządku posiedzenia może wystąpić każdy z członków zarządu. Zmiany porządku obrad wymagają przegłosowania (zwykłą większością głosów).

§ 10

1. Wójt realizuje porządek obrad, przedstawia kolejno sprawy będące przedmiotem posiedzenia oraz proponuje sposób i formę rozstrzygnięcia.

2. Po wysłuchaniu opinii i uwag członków zarządu, a także innych uczestników posiedzenia, zarząd dokonuje rozstrzygnięć w sposób określony w niniejszym regulaminie.

3. Rozstrzygnięcia zarządu następują w formie uchwał, postanowień lub decyzji.

§ 11

1. Na posiedzeniach zarządu sprawę referuje Wójt lub osoba przez niego upoważniona.

2. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół. Protokół sporządza pracownik biura rady, a w szczególnych przypadkach protokół może sporządzić wyznaczony przez Wójta pracownik lub członek zarządu.

3. Protokół powinien zawierać:

1) porządek posiedzenia,

2) treść wniosków poddanych pod głosowanie,

3) wyniki głosowania,

4) stwierdzenie o podjęciu uchwały, wydania decyzji, wydania zarządzenia,

5) listę obecności osób biorących udział w posiedzeniu.

4. Protokół z posiedzenia zarządu powinien wiernie oddawać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad podejmowanymi przez zarząd rozstrzygnięciami.

5. Do protokołu załącza się:

1) uchwały zarządu,

2) projekty uchwał przygotowywane na sesje rady,

3) kopię wydanych decyzji zarządu.

6. Protokoły są numerowane i przechowywane zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

§ 12

1. Uchwały zarządu oznaczone są następująco: kolejny numer uchwały i rok.

2. Uchwały zarządu podpisuje przewodniczący zarządu a wynik głosowania nad ich projektami jest odnotowywany w protokole zarządu.

3. Uchwały zarządu ewidencjonuje się w rejestrze.

4. Odpisy uchwał doręcza się kierownikom jednostek organizacyjnych i pracownikom, którym powierzono wykonanie uchwał.

§ 13

Uchwały dotyczące dochodów i wydatków gminy przesyłane są do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 14

Zarząd wydaje decyzje w trybie przepisów KPA. Decyzje wydawane przez zarząd podpisuje przewodniczący zarządu.

§ 15

W sprawach nie cierpiących zwłoki zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia.

§ 16

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska zarządu.

§ 17

1. Sprawy do rozpatrzenia na sesji rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał) terminy i sposób ich opracowania zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2. Zarząd wyznacza osoby odpowiedzialne za przygotowanie materiałów na sesje rady.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwał.

Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji Wójt lub upoważniona przez zarząd osoba.

4. Projekty uchwał rady gminy przygotowywane przez zarząd opiniowane są przez merytoryczne komisje rady.

§ 18

1. Zarząd Gminy wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy zgodnie z programem działania pracy rady, budżetem gminy oraz przepisami prawa.

2. Sprawozdanie z działalności zarządu przedstawia radzie Wójt lub upoważniony członek zarządu.

IV. Podział zadań pomiędzy członków zarządu

§ 19

1. Wójt jako przewodniczący zarządu organizuje jego pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

2. Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw określających statut Wójta.

3. Do zadań i kompetencji Wójta należą sprawy:

1) organizowanie pracy zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,

4) pełnienie roli pracodawcy w rozumieniu kodeksu pracy,

5) przygotowywanie sprawozdań z działalności zarządu,

6) ogłoszenie budżetu oraz nadzór nad jego realizacją,

7) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,

8) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych oraz sprawach z zakresu administracji publicznej,

9) udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji, o udzielaniu pełnomocnictwa Wójt powiadamia zarząd na najbliższym posiedzeniu,

10) podejmowanie czynności należących do kompetencji zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu,

11) mianowanie pracowników samorządowych wg obowiązujących przepisów i ustalonych zasad,

12) wykonywania uprawnień wynikających z art. 7 ustawy o pracownikach samorządowych,

13) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie regulaminy wewnętrzne dotyczące urzędu.

4. Wójt jest terenowym szefem obrony cywilnej.

5. Wójt ma prawo wglądu w dokumenty sołectwa oraz wstępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectwa.

§ 20

Do zadań i kompetencji zastępcy wójta należy:

1) wykonywanie zadań powierzonych przez Wójta,

2) sprawowanie funkcji Wójta w razie nieobecności Wójta lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków,

3) współdziałanie z Radą Gminy oraz komisjami w zakresie swoich kompetencji.

§ 21

Do zadań członków zarządu należy:

1) uczestniczenie w posiedzeniach zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu,

3) składanie oświadczeń i woli w imieniu gminy,

4) przedkładanie radzie gminy spraw wnoszonych przez zarząd,

5) współpraca z komisjami rady,

6) realizacja zadań powierzonych przez zarząd.

§ 22

1. Sekretarz Gminy wykonuje w imieniu Wójta funkcje kierownika administracyjnego urzędu.

2. Prowadzi sprawy gminy powierzone przez Wójta w zakresie ustalonym przez zarząd.

3. Szczegółowy zakres zadań oraz kompetencji Sekretarza Gminy został określony w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy.

§ 23

1. Gospodarkę finansową i wykonaniem budżetu gminy w imieniu zarządu kieruje Skarbnik Gminy.

2. Szczegółowe zadania oraz kompetencje Skarbnika Gminy zostały określone w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy.

V. Zasady podpisywania pism oraz składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy

§ 24

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu.

2. Zarząd może udzielić Wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Jednostki organizacyjne Gminy nie posiadające osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

§ 25

Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

VI. Postanowienie końcowe

§ 26

Jeżeli Wójt nie zgadza się z rozstrzygnięciem zarządu może o tym niezwłocznie powiadomić radę.

§ 27

Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez radę - na jej wniosek lub wniosek Zarządu Gminy.

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Żukowice

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja Rewizyjna, zwana dalej "komisją" jest organem gminy powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Zarządu Gminy oraz podporządkowanych mu gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie Radzie Gminy i działa w jej imieniu.

II. Zasady powoływania Komisji

§ 4

1. W skład komisji wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady oraz członków zarządu.

2. W skład komisji nie mogą wchodzić osoby spoza Rady Gminy.

§ 5

1. W skład komisji wchodzi 3-5 radnych.

2. Liczbę członków oraz skład osobowy ustala rada w uchwale o powołaniu komisji.

3. Rada powołuje członków komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

4. Komisja spośród swojego grona dokonuje wyboru przewodniczącego. Wybór przewodniczącego wymaga zatwierdzenia przez radę w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

§ 6

1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje rada.

3. W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 k.p.a.

III. Zadania kontrolne

§ 7

1. Komisja kontroluje działalność zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontrolując działalność zarządu i jednostek organizacyjnych, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 8

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach rady.

§ 9

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 10

1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2. Rada może nakazać komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały rady, o których mowa w pkt 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę.

§ 11

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 7.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanego.

IV. Tryb kontroli

§ 12

Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta Gminy (kierownika jednostki kontrolowanej) o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

§ 13

1. Członkowie komisji działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez przewodniczącego rady.

2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione:

§ 14

Zespół (komisja) uprawniony jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) zabezpieczenie dokumentów oraz innych dowodów,

4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 15

1. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych komisja jest zobowiązana do przestrzegania:

3. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 16

Zadaniem komisji jest:

V. Protokoły kontroli

§ 17

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół winien ponadto zawierać:

4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej. Drugi - przewodniczący Rady Gminy. Trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.

§ 18

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobiegania im na przyszłość oraz usprawniania działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 19

Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz Zarządu Gminy wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 20

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnienie przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 21

Odstąpienie od wykonania wniosków dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec winnych może nastąpić za zgodą komisji.

§ 22

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja przekazuje sprawę organom ścigania i w miarę potrzeby zawiadamia o tym organ nadrzędny jednostki kontrolowanej.

§ 23

1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie Gminy w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

VI. Zadania opiniodawcze

§ 24

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium oraz wniosek o odwołanie Wójta.

3. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.

VII. Plan pracy i sprawozdania Komisji

§ 25

1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia radzie do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego.

2. Komisja po każdym roku działalności przedstawia radzie sprawozdanie.

3. Rada lub jej przewodniczący mogą w każdym czasie żądać przedstawienia sprawozdania przez komisję.

§ 26

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte planem pracy komisji, w formie pisemnej.

3. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenia komisji:

1) radnych nie będących członkami komisji,

2) osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

4. W posiedzeniach komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

5. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków biorących udział w posiedzeniu.

§ 27

1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji

IX. Postanowienia końcowe

§ 28

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób, posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem gminnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.

§ 29

1. Komisja może na zlecenie rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności w wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków komisji rewizyjnej i radnych - członków innych komisji.

3. Przewodniczący komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Przewodniczący rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 30

Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

§ 31

Członkom komisji rewizyjnej za udział w pracy komisji przysługują diety na zasadach jak dla członków innych komisji rady. Zasada ta ma zastosowanie także do pracy komisji wykonywanej w formie kontroli.

§ 32

Zakres zadań komisji może być rozszerzony lub zmieniony przez radę na wniosek radnych lub wniosek Zarządu Gminy.